We zijn weer een stap verder in de erkenning van het Nederlands Jeugdinstituut voor PEL en STOP.

Volgende stap in erkenning van het NJI

Eind 2014 waren we de modules STOP (Scheiden en Transformatief Ouderschapsplan) en PEL (Project Ervarend Leren) van Topaze door de eerste selectieronde voor erkenning als zijnde ‘bewezen effectief’.

 

Op 5 februari 2015 hebben we een bezoek gebracht aan het NJI en kennis gemaakt met de 2 coaches die ons gaan begeleiden tijdens dit erkenningstraject. Er is al veel werk verricht en nog veel te doen om er met elkaar voor te zorgen dat we dit jaar de status ‘bewezen effectief’ krijgen.

 

Natuurlijk zijn wij daar heel erg trots op. Niet zozeer voor onszelf als wel voor de kinderen, jongeren en ouders die gebruik kunnen maken van dit aanbod. Want hoe fijn is het om te zien dat jongeren door aan PEL deel te nemen weer trots worden op zichzelf en weer geloven in de toekomst. Of zoals een jongere het onlangs verwoorde: “Ik had dit niet verwacht van PEL maar mijn leven gaat nu echt veel beter”.

 

En dat geldt ook voor STOP. In Nederland lijden zo’n 16.000 kinderen onder de gevolgen van een (v)echtscheiding waarbij ouders hun meningsverschillen en conflicten niet opgelost krijgen. Wat bijzonder dat we middels STOP enerzijds de ouders leren om conflictvaardiger te worden, en anderzijds hoe ze als ouders ’samen maar apart’ een veilig opvoedklimaat kunnen neerzetten voor hun kind(eren). Of zoals ouders laatst zeiden: “Wat fijn dat we weer als ouders met elkaar om tafel kunnen. Het lijkt wel of we nu een soort van collega-opvoeders zijn geworden”.

 

Aan beide projecten is al jaren gewerkt en dit is een bekroning op het vele harde werk. Wij willen dan ook alle medewerkers en samenwerkingspartners die hier een rol in hebben gespeeld heel erg bedanken. Met elkaar hebben we dit bereikt. Wij zijn trots; dankjewel!

 

» Lees meer over het Scheiden en Transformatief Ouderschapsplan (STOP)
» Lees meer over Doen (voorheen Project Ervarend Leren)