Jongeren die bij Topaze beginnen aan hun Project Ervarend Leren (PEL) op een boerderij, gaan eerst op survival. Wij gingen ze achterna.

Team PEL op survival: ervaren wat jongeren ervaren

Wanneer jongeren bij Topaze beginnen aan hun Project Ervarend Leren (PEL) op een boerderij, gaan ze eerst drie dagen op survival. Deze survival wordt gebruikt om de jongeren lichamelijk te activeren, grenzen op te zoeken, maar het meest belangrijke: om succes te ervaren! Afgelopen weekend ging het team van PEL ze achterna, om ook eens zelf te ervaren wat zo’n survival nu eigenlijk inhoudt. Twee survivaltrainers namen hen mee de Belgische Ardennen in.

 

Een hulpverlener vertelt: “Natuurlijk kende ik de foto’s van de jongeren die ik begeleid heb, maar als je er dan zelf staat is het wel even anders”. We begonnen met een wandeling met volle bepakking en een minimale kaart van de omgeving op weg naar een blokhut ergens in het bos. We liepen in duo’s het donkere bergachtige bos in. Als je dan bedenkt dat een jongere daar in zijn eentje loopt, dan snap je veel beter wat de impact van zo’n survival driedaagse is. Je moet ineens op jezelf varen en de instructies van de survivaltrainer goed volgen en het ook durven vragen als iets niet duidelijk is.

 

Ook hebben we een heel parcours afgelegd waarbij je op allerlei verschillende manieren naar de overkant van een rivier moest komen: zwierend aan een touw, schuifelend over een staaldraad en bungelend in een net. Het gevoel wat je dan hebt als je veilig en droog aan de overkant staat, is fantastisch! Echt spannend werd het in de avond. De survivaltrainer gaf ons een touw van tweeëneenhalve meter en een zeiltje. Daar moesten we maar even een tentje van maken. Het zeiltje was echter te kort om er een echte tent van te maken, aan een kant bleef die dus open. En daar lagen we dan op een matje in een slaapzak, kijkend naar ons zelfgemaakte vuurtje, ergens in the middle of nowhere. En dan hadden wij nog het geluk daar met het hele team te liggen. Maar je snapt meteen dat een jongere, die daar alleen ligt, zijn grenzen al heeft verkend voordat hij aan zijn 177 dagen op de boerderij begint. Zoveel geluiden, beestjes, maar ook alle gedachten die door je hoofd rondspoken…

 

De volgende dag gingen we na een flink ontbijt weer op pad naar, voor mij persoonlijk de mooiste ervaring, het gezekerd klimmen van de Via Ferrata. Een gebergte van 60 meter welke we moesten beklimmen. Bijzonder om ook bij collega’s te zien hoe iedereen deze activiteit op zijn eigen manier aanging. De een werd heel stil, de ander giechelig, de volgende vroeg om hulp en weer een ander haakte af. Van de survivaltrainers hoorde we dat ook de jongeren heel verschillend reageren op deze uitdaging, maar dat de trainers er altijd voor gaan dat iedereen boven komt.

 

Het was heel apart om onderaan een berg te staan en te weten dat je naar boven moet. Terwijl je verstandelijk weet dat er eigenlijk niet echt iets fout kan gaan (je zit gezekerd met een dubbele beveiliging), klopte mijn hart in mijn keel. Gelukkig was er continu een survivaltrainer in de buurt die heel goed coachte: soms een technische tip, dan weer een peptalk. Heel bijzonder om zo te vertrouwen op een persoon die je pas een dag kent. Ook dit aspect zal voor de jongeren opmerkelijk zijn: drie dagen met een vreemde op pad en hem/haar vertrouwen in al die zaken waar je zelf geen verstand van hebt. Het was dan ook een geweldige gevoel om uiteindelijk weer met beiden benen op de grond te staan. 60 meter gesteente bedwongen! De vreugdekreten waren niet van de lucht.

 

Voor ons zat na deze activiteit de survival erop. Wat was het goed om het eens van deze kant te ervaren! Wat heb ik respect gekregen voor de jongeren die deze uitdaging in hun eentje aangaan en daarmee echt een start maken met een verandering in hun leven. Ik hoop dat zij net zo kunnen genieten van de kleine en grote successen die ze boeken tijdens de survival, als wij hebben gedaan en dat ook zij trots zijn op wat ze allemaal kunnen!

 

» Lees meer over Doen (voorheen Project Ervarend Leren)

 

Judith, namens team PEL
Oktober 2014