Inschrijven bij Topaze

Hoe gaat dit in zijn werk?

De inschrijfprocedure voor jeugdhulpverlening verloopt misschien net iets anders dan je zou verwachten. Dit komt omdat je voor specialistische zorg altijd een verwijzing nodig hebt. Hieronder leggen we uit hoe dit in zijn werk gaat en wat we van je verwachten.

Om de inschrijving compleet te maken hebben we, naast een verwijzing van de gemeente, de huisarts of een gecertificeerde instelling, ook persoonlijke gegevens nodig. We verzamelen deze gegevens via vragenlijsten en/of in een gesprek. Het kan ook zijn dat we vragen om documenten met ons te delen.

Wat willen we ontvangen voor een inschrijving:

  • Algemene gegevens. Deze kun je via het inschrijfformulier invullen
  • De inhoudelijke vragenlijsten die wij u toesturen zodra we uw gegevens hebben ontvangen:
    • een vragenlijst voor de jongere (vanaf 12 jaar)
    • een vragenlijst voor beide ouder(s)/verzorger(s)
    • een vragenlijst voor de verwijzer
  • Een verwijzingsdocument van de gemeente, huisarts of een gecertificeerde instelling.

De aangeleverde vragenlijsten worden gelezen door medewerkers van Team Welkom. Als bepaalde antwoorden vragen bij ons oproepen, nemen wij telefonisch contact op met de ouders en de verwijzer om aanvullende informatie te vragen. We onderzoeken samen wat de best passende hulpverleningsvorm is voor je kind en je gezin.

Wanneer de inschrijving compleet is, ben je officieel aangemeld en kom je op de wachtlijst te staan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om het startgesprek met jou, de verwijzer en een van onze medewerkers in te plannen. Afhankelijk van de hulpverlening die nodig is kan het zijn dat je na het startgesprek een andere hulpverlener krijgt dan de medewerker van het startgesprek.